Pagina's

dinsdag 7 januari 2014

Herstappe, ik hou van u, ik walg van u


Modderige straten en buren die constant langskomen. Ook leven in Herstappe blijkt geen pretje.

De open brieven van Brusselaar Riadh Bahri en Samira Azabar uit Antwerpen
Het centrum van Herstappe
maken de tongen los op verschillende plaatsen in het land. Op onze redactie kwam de vraag van Jef (*) om ook eens langs te komen in zijn gemeente. En hoewel Herstappe op basis van inwoneraantal de kleinste gemeente is, zijn de ergernissen niet meer op een hand te tellen. Uw nieuwssite ging kijken naar wat er allemaal fout loopt in het dan toch niet zo gemoedelijke Herstappe.


"Awel, zijn het verkiezingen vandaag", snauwt een oudere vrouw ons toe als we onze wagen geparkeerd hebben naast de kerk. "We zien de pers nooit, behalve als het verkiezingen zijn. Dan staan ze hier om te zeggen dat we voor de duizendste keer eerste zijn bij het tellen van de stemmen. Maar de 364 andere dagen van het jaar? Dan zien we jullie niet! Dan tellen we niet mee!" Toegegeven, we hadden ons het welkomstcomité enigszins anders voorgesteld, maar al snel zou blijken dat de boze dame maar het topje van de ijsberg was.

"Ik wil nooit de Lotto winnen"

We ontmoeten Jef (*) in zijn tuin. Hij dempt zijn stem, want hij wil duidelijk niet dat zijn buren horen wat hij zegt. "We hebben hier geen privé-leven", zucht Jef (*) als hij door zijn taxushaag naar zijn tuinierende buurvrouw kijkt. "Wat we ook vertellen, iedereen hoort hier alles. Op deze plek kwam mijn dochter mij zeggen dat ze zwanger was van haar neef. En toen ik dat goede nieuws 's anderdaags op café wilde vertellen, wist iedereen het al", zegt Jef (*). Blijkt dat zijn buurman dat gesprek ook had opgevangen en meteen had doorverteld in hetzelfde café. "'t Is daarom ook dat ik hoop om nooit de Lotto te winnen. Stel je maar eens voor dat dat gebeurt en dat we de champagne laten knallen. De hele buurt hóórt dat dus e. Ze kennen onze geboortedatums en trouwdatum uit het hoofd. Als ze op een andere datum de champagne horen knallen, dan weten ze dat er iets niet klopt."

De modder op de weg
is een bron van ergernis.
Jef neemt ons vervolgens mee naar het enige kruispunt van Herstappe. Zijn geërgerde blik wordt veroorzaakt door de dikke laag modder op straat. "Elke dag moet ik mijn veel te kleine auto wassen, omdat landbouwers het wegdek in deze staat achterlaten. Ooit heb ik eens getoeterd op zo een tractor die net van het veld kwam. Wel, de landbouwer begon ineens de bieten in zijn laadruimte naar mijn vooruit te gooien. Mijn hart brak."

"Soms walg ik van mezelf"

Op tien meter van het kruispunt ligt de plaatselijke speeltuin. "Of wat daar nog van overblijft", mompelt Jef. "Kijk naar de wipplank en je weet genoeg." We doen wat hij zegt en meteen valt ons op dat het toestel niet werkt. Op beide zitplaatsen staat deze tekst geschreven: "Tongeren baas, Herstappe dwaas." "Een jongerenbende uit Tongeren rijdt speciaal naar hier om vandalenstreken uit te halen", zegt Jef geëmotioneerd. "Ik heb zelf Tongeren verlaten om hier te komen wonen, maar door deze zaken ben ik mijn geboortestad echt gaan haten. Ik walg soms van mezelf als ik dat zeg."

Onze rondleiding in Herstappe zit erop. Jef wandelt met ons mee naar de wagen, wanneer we plots worden opgeschrikt door een luide knal. "Een wapen? Hier in Herstappe?", flitst er door mijn hoofd. Maar Jef stelt me meteen gerust. "Het is zeven januari", zegt hij wanneer hij zijn opgestoken sigaar naar zijn lippen brengt. "Wat is er op 7 januari?", vraag ik. "Dan vieren Maurice en Marie hun huwelijksverjaardag. Ze vieren dat altijd met champagne."

(* Jef is een fictieve naam)






5 opmerkingen:

  1. Hoe ik mijn lening van een God vrezend geldschieter (Lexieloancompany@yahoo.com)

    Hallo, ik ben Andrew Thompson door naam van CT USA, God heeft bless me met twee kinderen en een mooie vrouw, ik beloof om delen van deze getuigenis vanwege de gunst van de God in mijn leven, 2 dagen geleden ik in wanhopige behoefte van geld was dus ik dacht van het hebben van een lening dan liep ik in de verkeerde handen die beweerde lening geldschieter niet wetende dat hij was een oplichterij. Hij verzamelde 1,500.00 USD van mij en weigeren om me sinds e-mail dan ik was verwarrend, maar God kwam tot mijn redding, een trouwe dag ik ging naar de kerk na de dienst ik idee met een vriend delen en ze me kennismaken met LEXIE lening bedrijf, zei ze kreeg ze 98,000.00 USD van MIJNHEER LEXIE, de MANAGING DIRECTOR van LEXIE lening bedrijf. Dus ik heb verzameld zijn e-mail adres, hij vertelde me dat de regels en de verordening en ik gevolgd, vervolgens na verwerking van de documenten, gaf hij me mijn lening van 55,000.00 dollar... Dus als u geïnteresseerd in een lening bent u kunt ook contact met hem op deze E-mail: Lexieloancompany@yahoo.com of tekst Tel: +14069460675 Bedankt, ik weet zeker dat hij zal u ook helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeft u een zakelijke lening nodig? Onze bedrijfsnaam is zion financiële diensten beperkt, geven we leningen aan geïnteresseerde klanten die op zoek zijn naar leningen om hun bedrijven te verbeteren, kunnen wij u helpen met een lening tot € 15 miljoen euro. bieden wij leningen tegen 3% rente. Wij kunnen u helpen door te lenen u geld, op te starten van een bedrijf of uitbreiden van uw bestaande business, bieden wij ook persoonlijke leningen, autoleningen, zakelijke leningen, hypothecaire leningen, landbouw leningen, of een lening voor welke reden dan ook, etc. Als je een lening vandaag contact met ons op. We kunnen lenen tot 15 miljoen euro. E-mail ons toe te passen: zionloanfirm.ltd@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Getuigenis over hoe My Life werd getransformeerd (Lexieloancompany@yahoo.com) ..

    Ik schrijf deze getuigenis, want ben echt dankbaar voor wat Martinez Lexie deed voor mij en mijn familie, toen ik dacht dat er geen hoop meer was hij kwam en mijn familie in leven weer te voelen door het in lening ons lening tegen een zeer lage rente van 2%. Nou ik ben al op zoek naar een lening om mijn schulden te vereffenen voor de afgelopen drie maanden al ontmoette ik Scammed en nam mijn geld totale 6,500usd totdat ik eindelijk ontmoet een God gezonden Lender. Ik had nooit gedacht dat er nog steeds echte lening kredietverstrekkers op het internet, maar tot mijn grote verbazing kreeg ik mijn lening zonder veel tijd te verspillen, dus als je daar op zoek naar een lening van welke aard dan ook voor zakelijke of andere doeleinden zou ik u adviseren om een e-mail de heer Martinez via: (Lexieloancompany@yahoo.com) of via de website van de Vennootschap: http://lexieloans.bravesites.com OR tekst: 18168926958 en vrij zijn van internet oplichting. thanks ... Jenny Hills CA, Verenigde State


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. EDWARD JONES financiering is de beste plek om een ​​lening te krijgen {Jonesloanfinance@yahoo.com} Tekst +1 (307) 241-3712,
       God zegene u meneer, ik zal niet stoppen met de wereld over uw goedheid in mijn leven te vertellen, ik ben een alleenstaande moeder met de kinderen te verzorgen. Mijn naam is Emily Thomas en ik ben van Convention Center Drive, Miami Beach, FL. Een paar weken geleden Mijn vriend bezocht me en langs onze discussie ze vertelde me over EDWARD JONES FINANCE, dat ze me kunnen helpen uit mijn financiële situatie, heb ik nooit geloofd want ik heb te besteden zoveel geld aan verschillende lening kredietverstrekkers die niets anders deden dan weg te lopen met mijn geld. Ik heb in een financiële puinhoop voor de pas 7 maanden nu, Zij adviseerde ik het eens proberen, dus ik mailde hem en al uit te leggen over mijn financiële situatie aan hem, hij nam daarom me door de lening proces en gaf me een lening van $ 390,000.00 tegen een zeer lage rente van 2% en vandaag ben ik een trotse ondernemer en kan nu zorg goed voor mijn kinderen, Als je moet contact opnemen met een bedrijf om een ​​bedrag van de lening die u nodig hebt met een lage rente van 2% te krijgen en beter aflossingsschema, neem dan contact op EDWARD JONES FINANCE e-mail: - {} Jonesloanfinance@yahoo.com OR Text +1 (307) 241-3712 of ga naar daar pagina op jonesloans.bravesites.com

    BeantwoordenVerwijderen