Pagina's

zondag 1 april 2012

"Mislukking Woestijnvis is ons ultieme doel"


"Mislukking Woestijnvis is ons ultieme doel"

Terwijl ons land al enkele dagen lijkt stil te staan onder een verzengende zomerhitte, gaat het er aan de Reyerslaan tegen ieders verwachting strijdvaardig aan toe. Wie had verwacht dat het vertrek van Woestijnvis een prelude zou inluiden voor een nakende begrafenis van de openbare omroep, komt meer dan bedrogen uit. Het vertrek van onder meer Sofie Lemaire, Gilles De Coster en Freek Braeckman is verwerkt en de hoop om de gewezen bondgenoten uit Vilvoorde een lesje te leren, versterkt. De terugkeer van een lading krokodillen is daar niet vreemd aan.

Luc Appermont bevestigde zijn
terugkeer op Studio Brussel.
Verbazing alom, toen de VRT in maart bekendmaakte dat Luc Appermont zou terugkeren naar de plaats waar het voor hem allemaal begon. Zijn comeback bracht enkele generatiegenoten van de gevierde quizmaster op ideeën, want plots kreeg  Eén-netmanager Jean Philip De Tender tal van sollicitatiebrieven in de bus van oude glorieën. "Aanvankelijk dacht ik bij mezelf dat we het maar beter bij Luc zouden houden, maar toen bekroop mij het idee dat we, in tijden van Facebook, Twitter en Foursquare, meer en meer een nostalgische reflex koesteren."

De Tender is strijdvaardiger dan ooit.
Met die redenering en de stapel sollicitatiebrieven onder de arm, trok De Tender naar de tiende verdieping van het omroepgebouw, naar het bureau van Sandra De Preter. "Ik zie haar blik nog steeds voor mij", zegt De Tender. "Ogen die vuur leken te spuwen, spuwden na mijn uiteenzetting enkel maar tranen van contentement en ontroering. Ook voor haar is nostalgie een kostbaar goed en wat kostbaar is, moet worden gekoesterd."

Na dagen van onderhandelen werd de terugkeer bevestigd van onder meer Walter Capiau, Jos Ghysen, Rik De Saedeleer, Lea Couzin en Carl Huybrechts. Sinds vorig jaar, korte tijd nadat was bekendgeraakt dat VT4 en VijfTV in handen van Woestijnvis zouden komen, richtten een handvol mensen het gloednieuwe productiehuis "De Kadavers" op. Het tijdstip van de oprichting was niet toevallig gekozen, zo blijkt. "Samen met een paar van mijn oude collega's realiseerde ik mij meteen wat voor een unieke kans ons werd gegeven", zegt Walter Capiau. "De VRT die op relatief korte termijn haar hofleverancier kwijtspeelt, moet op zoek naar mensen en programma's die er zo snel mogelijk staan. En wie haal je dan beter in huis dan de échte vakmensen?"

Tussen Capiau en Appermont komt
het wellicht nooit meer goed.
De weg naar de terugkeer bij de VRT liep evenwel niet geheel over geasfalteerde wegen. Pogingen van De Kadavers om Luc Appermont in te lijven, draaiden op niets uit. "En toch hebben we alles geprobeerd", zegt Walter Capiau, "maar als hij niet reageert op telefoontjes en berichtjes, dan hoeft het voor ons ook niet meer", aldus een geïrriteerde Capiau. Over de reden van Appermonts afwijzing doen verschillende verhalen de ronde. Een insider: "Toen Luc's partner (Bart Kaël red.) destijds "Het rad van fortuin" overnam van Capiau, leerden die twee elkaar beter kennen. Capiau deed altijd zijn uiterste best om Kaël zo goed mogelijk op te leiden en in de ogen van Appermont was er meer aan de hand. Sindsdien doet Luc er alles aan om uit de omgeving van de gewezen "Hoger/Lager"-presentator te blijven." Andere mensen zien nog een andere reden: "Appermont is niet van gisteren. Hij weet maar al te goed dat hij in een productiehuis de koek met anderen moet delen, terwijl hij solo alleen maar aan zichzelf moet denken", aldus een andere insider. "Appermont moet alleszins niet hopen op een rol als panellid in een van onze programma's. Dat is uitgesloten", drukt Lea Couzin haar ongenoegen uit.

Welke rollen en welke programma's De Kadavers voor hun rekening nemen, dat is nog koffiedik kijken. Al is het voor De Tender zonneklaar dat je met een monument als Jos Ghysen geen werkweekprogramma moet maken. "Jos is de koning van de zondag. Vraag aan elke oorlogsveteraan vanaf de 18de eeuw welke persoon in ons land de zondag het meest vertegenwoordigt en ze zeggen allemaal Jos Ghysen." Ook de sportredactie krijgt met Huybrechts en De Saedeleer twee kleppers van formaat binnen om het definitieve vertrek van Filip Joos naar de Italiaanse pornozender BungaTV op te vangen. "Ik merkte op onze sportredactie een zekere vorm van zelfgenoegzaamheid",  verklaart Leo Hellemans. "Het is nu aan Carl en Rik om orde op zaken te stellen."

Jos Ghysen wordt voor de VRT
hét speerpunt op zondag.
Aan de Reyerslaan wordt met optimisme uitgekeken naar het najaar, wanneer Woestijnvis zich volledig op VT4 en VijfTV gaat storten. "Mensen van de ene zender naar de andere zender weglokken, gebeurt niet op enkele dagen. Dat kan vele maanden en zelfs jaren duren", aldus professor mediarecht Dirk Voorhoof. "En het is nog maar de vraag in hoeverre adverteerders bereid zijn om zolang te wachten. In tussentijd kan de VRT achteroverleunen en buigen op vertrouwde figuren die er vroeger al het mooie weer maakten." "Bij de mensen die nu naar de openbare omroep terugkeren, leeft een enorm revanche-gevoel", zegt een topman van Bekaert die anoniem wenst te blijven. "Toen de VRT destijds in zee ging met Woestijnvis, betekende dit voor velen van hen het einde van hun toenmalige BRTN-tijdperk. Zij willen nu tonen wat ze na al die jaren nog in hun mars hebben."

Walter Capiau bevestigt na lang aandringen de woorden van de staaldraadproducent. "Wij voelen ons nog steeds opzijgeschoven door de mannen van Woestijnvis. Nu is het moment aangebroken om wraak te nemen. Als De Kadavers de scalp van Woestijnvis kunnen pakken, dan geef ik een heel groot feest."

1 opmerking:

  1. Als wraak de enige drive is om goede televisie te maken.....is ons belastingsgeld verkeerd gespendeerd.
    Televisie maken moet in functie staan van de televisiekijker ,niet van diegene ie achter de camera staan.
    BV vergeten dat wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen