"Tourdirectie verwijt klimmers een gebrek aan durf en aanvalslust"
Net als in de 1e editie zal er in de 100e Tour niet over bergen gereden worden. |
De Ronde van Frankrijk van 2013 zal niet gewonnen worden door een klimmer. Die conclusie kan nu al getrokken worden op basis van het rittenschema dat deze maand officieel wordt voorgesteld door Tourbaas Christian Prud'homme. De 100e Tour zal immers geen enkele bergrit bevatten. De reden hiervoor zou de Tourdirectie bij de passieve houding van de klimmers leggen.
Haalt ons land voor het eerst sinds Lucien Van Impe nog eens een eindoverwinning in de Ronde van Frankrijk? Die kans is gevoelig gestegen nu blijkt dat de 100e editie van de Tour geen enkele bergrit zal tellen. De officiële uitleg luidt dat de Tourdirectie met deze beslissing de allereerste Tour van 1903 (er werd niet gereden tijdens WO I en WO II) wil herdenken. Ook toen reed het peloton over alleen maar vlakke wegen. In de wandelgangen is er echter een andere uitleg te horen: de Tourdirectie zou zeer ontgoocheld zijn in het passieve gedrag van de klimmers in de vorige Touredities. "Nog zo een spektakelarme Tour zou de sponsors wegjagen", weet een insider.
Prud'homme: "Iedereen aan de start kan nu de Tour winnen" |
"Zonder afbreuk te willen doen aan de prestatie van Bradley, is het correct dat het dit jaar geen uitzonderlijke Tour was", bevestigt Prud'homme aan de redactie van Het nieuws van morgen. "Maar ook zonder die editie waren we al van plan om iets speciaals te doen met de 100e Tour", beklemtoont hij. "We willen zo goed mogelijk het parcours van de allereerste Tour volgen. Dat die editie nagenoeg vlak was, is dan maar zo", wuift hij onze opmerking over de morrende sponsors weg.
De slotrit naar Parijs zal 's avonds gereden worden. |
De Tourbaas heeft tot slot nog een primeur. De laatste rit naar Parijs zal omstreeks 17u van start gaan, waardoor de renners in het donker aan de plaatselijke rondes op de Champs-Elysées kunnen beginnen. "Ook in de 1e Tour werd er 's nachts gereden en in de Formule 1 is gebleken dat rijden bij kunstlicht een extra dimensie geeft aan de wedstrijd."